کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

درباره بلاگ

از خدا می‌خواهم
همه دختران دنیا
خوب زندگی کنند
و بودنشان و خوبی‌هایشان
لبخند بنشاند بر لب امامشان (عج)
بشوند نور چشم حضرت
آنچه خوانده ام
دیده‌ام
شنیده‌ام
حس کرده‌ام و فهمیده‌ام
را مادرانه هدیه می‌دهم
به همه دخترانی که
می‌شناسم و نمی‌شناسم
شاید روزی، جایی، به کار کسی بیاید.

***
وقتی نرم نرمک قد می کشند،
میشوند محبوبه پدران.
وقت آیینه و شمعدان و نقل و گل،
خورشید خانه همسرند.
و فرشته بی بال خداوندند،
وقتی ردای مادری تن می کنند.
دخترها ...

۱۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۱۵

تلخِ تلخ

بسم الله النور
نمی‌دانم از کجا در ذهنمان نشست که مفید بودن زن به اشتغالش در خارج از منزل وابسته است. که زن در خانه شکوفا نمی شود که زن در خانه، نمی‌داند دور و برش چه می‌گذرد و آگاهی‌اش به قدر زن شاغل نیست. نمی‌دانم کدام روز بود که الگوی ذهنی‌مان، زنی بود لبخند به لب و شاد و پرانرژی که هم همسر بی نظیر و مادر فوق العاده‌ای است و هم خانه همیشه مرتب و غذای همیشه گرم دارد، هم از هر انگشتش هنر می ریزد و هم مدیر کاربلد و حرفه ای و فوق العاده موفقی است. نمی دانم چه شد که وقت پر کردن فرم برای مدرسه دختر و پسرمان، جلوی شغل مادر، با احساس غیر ارزشمندی نوشتیم «خانه دار». نمی دانم کدام شب بود که وقت خواب و خسته از کار روزانه در ذهنمان چرخید که عمرمان تلف شده است، روزهایمان به شستن و پختن و رفت و روب گذشته است. نمی ‌دانم این همه تصویر تلخ، الگوی غلط، تصور و ذهنیت غلط از کجا آمد و در ذهنمان نشست و تا حالا رهایمان نکرده است. این روزها که از این طرف و آن طرف از سردرگمی و سرگردانی این و آن می شنوم. این روزها که به بهانه آسایش بیشتر رندگی و بچه‌ها، مادران کودکان در خوابشان را به مهد می برند، دلم می سوزد. دلم از این همه تصور غلط، از این همه ناآگاهی می‌سوزد. کاش در زندگی اولویت بندی داشته باشیم. کاش ارزش هایمان را طبقه بندی کنیم تا بدانیم فرزند و احساس آرامش و امنیتش در رده چندم و شغل در رده چندم است. کاش کمی کتاب بخوانیم و با هرم نیازهای مازلو آشنا شویم که نیاز به امنیت که برای فرزند با حضور مادر در کنارش معنا می شود در کجای هرم قرار دارد. کاش بدانیم کودکی که در یک خانه اجاره ای کوچک اما در کنار مادر است و هروقت بخواهد صدای مادر، بوی مادر و گرمای آغوش مادرش را حس می کند، از جهت سلامت با کودکی که در خانه شخصی با امکانات فوق العاده اما ساعاتی دور از مادر و در کنار بهترین پرستار دنیاست، قابل مقایسه نیست. کاش حق پذیر باشیم و ذهنمان را از هر تصویر غلطی پاک کنیم. کاش بپذیریم الگویی که از یک زن موفق نشانمان دادند دروغ بود. که ما ربات نیستیم. که نمی‌شود حقیقتا نمی‌شود هم همسر بی نظیری بود و هم مادر فوق العاده ای و هم مدیری عالی. کاش باور کنیم با این حجم کتاب و سی دی در دسترس، هر خانه یک دانشگاه است و شکوفایی ذر فضای امن و آرام خانه ممکن است. کاش کاری را انجام دهیم که درست‌تر است نه کاری را که مرسوم تر است.
+ دست بوس همه بانوانی هستم که برای تامین نیازهای اولیه خانواده مشغول به کارند.
+ تجربه کار خارج از منزل را داشته‌ام.
+‌می دانم بخشی از فعالیت خارج از منزل بانوان بخاطر این است که می خواهند از جهت مالی استقلال داشته باشند و برای هر چیز ضروری تقاضای مالی از همسران نداشته باشند. اینجاست که نقش کریمانه مردان معنا می‌شود. کریم پیش از ابراز و اظهار نیاز، می‌بخشد.
+هرکس در خلوت خودش، بهتر می‌داند کدام کار خوب و کدام خوبتر است. کار خوبتر را انتخاب کنیم. حتی اگر سرزنش شدیم.
+ حتما حتما حتما شرکت در دوره ان ال پی و موفقیت آقای حورایی را توصیه می کنم.
موافقین ۳ مخالفین ۱ ۹۶/۰۲/۱۶

نظرات  (۱۶)

سلام این پست تون عاااالی بود .من هم تجربه کار بیرون رو داشتم و الان با خواست قلبی خودم خانه دارم و یک مادر تمام وقت .این نگاه هایی که گفتید من رو اذیت می کنه این که حیف شدم و چرا با تحصیلات دانشگاهی سرکار نمیرم و ...

فقط و فقط داشتن کمی استقلال مالی قلقلکم میده برای رفتن سرکار که ای کاش همه اقایون کمی کریم تر بودند و خوب هم می دونم که وضع اقتصادی اینروزها به خیلی هاشون اجازه دست و دل بازی رو نمی ده .

ممنونم بابت این پست .

پاسخ:
سلام گلبهار عزیز. خوشحالم که از تجربه خودتون برام گفتید و از تصمیم‌تون راضی هستید. منتظر برکات این تصمیم درست باشید. در مورد نگاههای آزار دهنده که برای همه وجود داره چند نکته عرض می کنم: اول این که بپذیریم هر تصمیمی (ورای درست یا غلط بودنش) مخالفان و موافقانی دارد؛ بنابراین ملاک عمل نگاههای موافق و مخالف نیست. دوم اگر ارزش‌ها مثل مادری، شغل، تحصیل و ... براساس اولویت دسته بندی و طبقه بندی بشوند، این نگاهها کمتر آزار دهنده خواهند بود. سوم اینکه بپذیریم همه مثل هم فکر نمی کنند، عمل نمی کنند. چهارم برنامه ریزی و هدف گذاری برای رشد و ارتقای علمی در همین محیط منزل بسیار بسیار بسیار در ایجاد حس ارزشمندی موثر است. در مورد وضع اقتصادی هم باید بگویم فارغ از فضای نامناسب اقتصادی که خودم شخصا این نگاه به وضع اقتصادی را قبول ندارم، تقوا و خوبی ما خانمها در افزایش روزی بسیار موثر است. موفق باشید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام.
من دوره ی کلاسهای ان ال پی آقای حورایی رو شرکت کردم. تقریبا شش سال پیش به نظرم بود. خیلی هم جذاب بود ولی نه اینقدر که شما توصیه ش میکنید.
***** ** **** **** ******* **** ** ***** *********** ** * ***** * *** **** *** ** *** ** **** *** ** **** * **** ** ***** ******** *** **** ** *** ****** ولی انصافا دوره ی خوبی به حساب میومد مخصوصا برای من که همه ی شرکت کنندگان دوره، دانشجو و مثلا یک دست بودیم و قشر فرهیخته ی جامعه محسوب میشدیم!! :|
ولی در مورد پست باید بگم هرقدر که من و شما تلاش کنیم که خانه داری رو مقدس جلوه بدیم این اتفاق نخواهد افتاد. من شش سال با هزینه ی دولت درس خوندم و این یک نوع دین بر گردن منه که این شش سال رو جبران کنم. چیزی که در مدرکهامون بهش اشاره شده و تعهد دادیم که جبرانش کنیم.
علاوه بر اون، این حرفها وقتی درسته که واقعا استعداد ما محدود به مادری باشه. راستش من واقعا نمیدونم این همه استعداد نهفته ای که دارم قراره به چه دردم بخوره اگر به تحصیل نپردازم و اگر به شغلی مشغول نباشم! و بعد چه جوابی دارم که در آخرت بدم در قبال این چیزی که دارم، که شاید از خیلی مردها بیشتر باشه! آیا بهتر نبود در خلقت ما که از ابتدا قرار بر اینه که با مادری محدود بشیم محدودیت هایی هم نهفته می بود؟!
نمیخوام بگم من نابغه ام، همین خرده هوشی که دارم رو عرض میکنم.
نکته ی دیگه، اینکه کودکانِ زمان کودکی خودمون رو در نظر بگیرین. از نظر سلامت آیا واقعا بین اونهایی که مادر شاغل داشتند و اونهایی که مادران خانه دار داشتند فرقی هست؟ انصافا فرقی هست؟ نمیخوایم در مورد  افراطیونی صحبت کنیم که صبح تا شب شاغل بودند و بچه ها اصلا نفهمیدند مادرشون کیه و کجاست وچیه، درمورد عام جامعه ی شاغلین و جامعه ی خانه داران صحبت کنیم. سلامت روانی، استقلال شخصیتی و قدرت تفکر و تصمیم گیریِ کدوم قشر از بچه ها بیشتره؟ یا اگر هیچکدوم بیشتر نیست، آیا واقعا فرق بارزی در سلامت روان این دو قشر هست؟
این ادعا هیچوقت ثابت نشده. علاوه تر بر اون، اگر یکی مثل من و امثال من دوست دارند که شاغل باشند و از علمی که دارن استفاده کنن، یا تحصیل کنند یا هرچیزی (که البته من خودم تحصیل رو دوست تر میدارم تا شاغل شدن رو) این به معنی این نیست که بچه ها رو زیر سه سال رها کنیم تا در مهدها بزرگ بشن.
من خودم هرگز حاضر نیستم که بچه م رو زیر سه سالگی به مهد بفرستم چه اینکه الان هم با وجود چهار ساله بودنِ پسرکم ترجیحم اینه که مهد نره وقتی خودم هستم و میتونم حمایتش کنم.
اما نکته ی مهمی که قلمبه ی دلمه اینه که وقتی عالی ترین شخصیت این مملکت که رهبرعزیزمون باشه، بر مشارکت اجتماعی زنان بسیار بسیار بسیار اصرار دارند، ما چطور میتونیم به خانه داری خودمون دلگرم بمونیم؟!
وقتی میگن بچه بیاورید و تحصیل کنید و بچه بیاورید و تحصیل کنید و بچه بیاورید و تحصیل کنید، ما چی باید بگیم؟ بگیم بچه داری میکنیم فقط؟ یا باید قبول کنیم که داریم کم میذاریم و یا باید توضیح بدیم که به مقدسات قسم که بچه داری با آرامش و تحصیل با آرامش توأمان نمیشود!
زن تراز انقلابی چه توصیفی داره؟ کدوم زن خانه داری زن تراز انقلابی عنوان گرفته؟! کدوم زن خانه داری به عنوان زن تراز انقلابی معرفی شده و ستایش شده؟؟!
در پستی گفته بودم که رهبری در ملاقات با خانواده ی شهیدی اولین سوالی که از خانم جوان اون جمع پرسیدند این بود که شغل شما چیه!!
این چه معنی ای رو به ذهن شما متبادر میکنه؟
بعد که اون خانم گفتند که هیچی من خانه دارم (با همان لحن احتمالیِ شرمسار که شما در متن بهش اشاره کردید) رهبری گفتند که خب بله خیلی وقتها خانه داری زحمتش از مشاغل بیرون بیشتر هم هست!!!!
و بعد انتظار دارین من و امثال من که اینطور سردرگمِ راهمون هستیم، سردرگم تر نشیم و دلمون آرام بگیره به تحت اقدام امهات بودنِ بهشت؟!
ببخشید این کامنتم خیلی پر از دردهام بود. خیلی! شاید نباید اینطور می نوشتم اما همیشه دوست داشتم همینقدر مفصل دغدغه م رو توضیح بدم! قرعه به نام شما افتاد.
عذرخواهم.
سلامی چوب بوی خوش باد و باران
عالی بود

اینجاست که نقش کریمانه مردان معنا می‌شود. کریم پیش از ابراز و اظهار نیاز، می‌بخشد
یقیقنا" که هر زنی می تواند اگر...
پاسخ:
سلام دوست عزیز. البته یادمان باشد هرکسی در زندگی باید وظیفع خودش را درست انجام دهد، اگر به خوبی کاری پی برد انجامش دهد حتی اگر بقیه اعضای خانواده وظایفشان را درست انجام ندهند. واکنشی نباشیم انشاالله.
۲۳ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۹:۲۴ مادر خانه دا،
سلام
این حس ها از آنجا آمد که آقا هنگام معرفی همسر  می گوید خانه داره البته تحصیل کرده هست ها.

از آنجا که وقت تعریف از پیشرفت مادی دوستان گفت البته زنش هم شاغله خوب.

از آنجا که وقت هدیه حتی با مناسبت برای پرد و مادر ناخودآگاه دستت به خرید نمی ره حتی اگه همسرت آدم دست و دل بازی باشه
از آنجا که دوستان دانشگاهی شاغلان که خیلی سطح علمی پایین تری از تو داشتند، می گویند: آخه با تو از چی حرف بزنیم از ترشی مربا 

و از خیلی جاهای دیگر
پاسخ:
سلام مادر خانه دار. تمام این نگاههای دردناک را میفهمم. خدا آگاهمان کند. آگاهشان کند. اصلا ماجورترید شما اگر کار درست را در محیطی به این سختی ادامه می دهید. منتظر برکاتش باشید. دیده ام آثار صبوری پای کار درست را. ماجور باشید و موفق. می بوسمتان
دیروز داشتم بخشهایی از کتاب شوهرداری شهید پاکنژاد رو می خوندم نظر جالبی داشت درمورد استقلال مالی زن. نوشته بود که استقلال مالی میزان دلبری و فریبندگی زن رو برای کسب امتیازها کاهش پیدا میده. از اون طرف مردی که می بینه همسرش توان مالی داره در خودش نمی بینه که براش کادو و هدیه ای بخره. من در اطرافم یه مرد دیدم که مثال نقض این جمله بود. حالا منظور نویسنده این نیست که این حالت اگر پیش بیاد درسته اما متاسفانه چیزیه که مطابق با واقع درمیاد. حالا زنی که شاغل میشه باید تدبیری برای این احتمال قریب به وقوع بیندیشه.
پاسخ:
:)
سلام.شما پسردار شدید؟؟؟

عزیزززززززززم
پاسخ:
سلام دوست عزیز. نه من پسردار نشدم. چطور؟
سلام.
دوست داشتم کامنتم رو تایید کنید و جواب بدید و اگر تایید نمیکنید جواب بدید. چند بار اومدم دیدم خبری نیست متوجه شدم که انگار زیادی متفاوت فکر میکنیم :)
ما تفاوت دیدگاه داریم به وضوح، اما شما برای دیدگاهتون دلیلی ارائه نکردید و مستندی نیووردید که بشه بهش اعتماد کرد. نظر شخصیتون اینه.
اما من چندین نمونه از رفتار و بیانات رهبر رو در این موضوع عرض کردم.
ممنونم همچنین شما.
موفق باشین.
پاسخ:
سلام لوسی می جان.
مهمترین دلیلش حضرت زهرا سلام الله علیهاست. دلیل از این محکم تر نمی شناسم.
اتفاقا حضرت زهرا کاملا منطبق بر حرف رهبر عمل میکردند و به هیچ وجه حضورشون به خانه محدود نبود. به هیچ وجه!


+بابت کامنت خصوصی ممنونم منظور من این نبود که بر اساس پژوهشی نیست، اما من دلیلهای بر مبنای نظر ولی فقیه آوردم! فکرمیکنم الان این دلیل مستندتر از هر دلیل دیگه ای باشه. کما اینکه مثال حضرت زهرا هم که فرمودید کاملا منطبق بر نظر رهبری است که به هیچ وجه محدود به خانه داری و فرزند داری نبودند.
ممنونم از شما ببخشید وقتتون رو گرفتم.
ان شالله همیشه موفق باشید.
پاسخ:
😊
این را هم عرض کنم ومرخص بشم،
البته الان هم مشغول هستم اما بیشترین فعالیت های کاری من این روزها در خانه اتفاق می افتد و اصلا شرط کاری من برای انجام پروژه های پژوهشی همین حضور در خانه است هرچند چند روزی در هفته خارج از منزل هستم.


همین نشون میده که خود شما هم محدودبه خانه داری و تربیت فرزند نیستید.
خب صحبت بنده هم همین بود دیگه!
در حالی که پست شما از خانه داری صرف و حضور صرف در خونه برای تربیت و حمایت فرزند داره حمایت میکنه. میدونم که مشکلتون با کار بیرون هست و درست هم هست، اما خانه داری صرف هم صحیح نیست (برداشتی که من از پست داشتم که شاید غلط باشه) کاری که خودتون انجام نمیدین و مطمئنم به خاطرتامین نیازهای اولیه هم مشغول کار نیستید.
خود من هم حضور حداکثری درخانه رو به هر کاری ترجیح میدم کما اینکه تا به حال هم خیلی از پیشنهادها رو به این علت رد کردم. اما اینکه بگیم خانه داری و تربیت فرزند بدون هیچگونه کار جانبی مقدس است، نه نیست!در شرایط کنونی با اعلام رهبر، با تاسی به الگویی چون حضرت زهرا، نه نیست. اینکه بگوییم کارهای روزانه و شستن و پختن و رفت و روب تنها عمرمون رو تلف نکرده، چرا کرده!!
با استناد به همه ی الگوهای مقدس عرض کردم!
سپاس از شما.
ببخشید پرحرفی کردم.
پاسخ:
😊
سلام 
در مورد شاغلیت زن همین بس که تو این زمونه هر زنی که سر کار میره یه جای شغلی رو از مرد گرفته 
تو همین جمعیتی که می بینیم درد اولشون بیکاریه
با اینکه خودم شاغلم اما در ایده آل نمی پسندم ایده آل که میگم ولی خیلی فرق داره با واقعیت واقعیت اینه مردهایی بی معرفت داریم که یهو زیر پای زنشون روخالی می کنن و زن مجبوره دستش تو جیب خودش باشه
از طرفی زنهایی که شاغل میشن همشون به مردهای اونجوری خوب نمیرسن متاسفانه و مردهایی مایین تر از خودشون گیرشون میاد که باید بر اساس قاعده زناشویی جلوش سر کج کنن می بینی چقدر پیچیده میشه؟ سرتو کج کن جلو مردی که تو رو اول از همه به خاطر پولت میخواد :/

سلام مجدد. من در متن هم نوشته بودم که با وجود امکانات فراوان این روزها، منزل محیط فوق العاده امنی برای آگاهی و شکوفایی همه جانبه خانمها فراهم است. حضرت زهرا هم در منزل حضور داشتند جز در موارد لزوم مثل پشتیبانی از ولایت و ... و جلسات تفسیر و درس ایشون در منزل برگزار میشد. من در متن هم به شکوفایی اشاره کردم که در محیط منزل به راحتی اتفاق می افته.



+بله درسته این بخش رو کاملا قبول دارم. پس خانه داری صرف منظورتون نبوده ومن اشتباه فهمیدم
ممنون.
پا روی نفس گذاشتن و تسلیم محض بودن میخواد به شدت اگه این دوتا باشه خیلی هم خوش میگذره😇 تازه برکت مال همسر هم زیاد میشه...یعنی به نظر من خود همین که خانم از همسرش تقاضای پول کنه یه جور پای روی نفس گذاشتنه. بعد یه مدت هم خود آقا خودجوش کریم میشن🙄

در غیر این حالت آدم دچار فشار روانی میشه😵
یعنی به نظرم اگه یه نفر بعد یه مدت خانه داری صرف(بدون شغل در آمد زا) نتونست تا حدی راضی بشه بهتره بره سر کار وگرنه هم به خودش آسیب میزنه هم به اهل خونه👪
پاسخ:
:)
اونوقت به نظر شما کسایی که پول بیت المال خرجشون شده تا بر فرض مثال مهندس بشن خونه بشینن و مادر تمام وقت باشن مشکلی نداره؟ بهتر نیست این دوستان از همون ابتدا رشته های مرتبط به توانایی، استعداد و علاقه شونو بخونن؟ حالا که نخوندن و جای یه نفر دیگه رو گرفتن تکلیف چیه؟
مطمینم شما رضوان هستید.خانم خانما هم بیماره درسته؟
پاسخ:
متاسفانه اشتباه متوجه شدید. شخص موردنظر شما من نیستم. 
سلام اینجا هم جالبه متناسب با موضوع بحث اینجا
...تو فقط لیلی باش
http://womanart.blogfa.com/post/51
پاسخ:
سلام دوست عزیز. متشکرم
 و http://womanart.blogfa.com/post/99
این پست و قسمتهای دوم و سومش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی