کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

درباره بلاگ

از خدا می‌خواهم
همه دختران دنیا
خوب زندگی کنند
و بودنشان و خوبی‌هایشان
لبخند بنشاند بر لب امامشان (عج)
بشوند نور چشم حضرت
آنچه خوانده ام
دیده‌ام
شنیده‌ام
حس کرده‌ام و فهمیده‌ام
را مادرانه هدیه می‌دهم
به همه دخترانی که
می‌شناسم و نمی‌شناسم
شاید روزی، جایی، به کار کسی بیاید.

***
وقتی نرم نرمک قد می کشند،
میشوند محبوبه پدران.
وقت آیینه و شمعدان و نقل و گل،
خورشید خانه همسرند.
و فرشته بی بال خداوندند،
وقتی ردای مادری تن می کنند.
دخترها ...

راهکارهایی برای علاقمند شدن به آشپزی: 

*نیت کنید: یک کار واحد با دو نیت متفاوت، نتایج و آثار روحی متفاوتی دارد. هیچوقت این مثال یادم نمی‌رود که دو کارگر ساده که مشغول کلنگ زدن زمین برای ساخت کلیسا بودند دو نگاه متفاوت به کارشان داشتند. یکی، این کار را فلاکت و رنج طاقت فرسا برای به دست آوردن یک لقمه نان می‌دانست و دیگری معتقد بود با همین کلنگ زدن ساده، دارد راه ارتباط مردم با خدا را تسهیل می‌کند. برای آشپزی هم نیت کنید. هر روز غذا را به نام و نذر معصوم آن روز بپزید و با خودتان بگویید این غذا را می‌پزم که همسرم و بچه‌ها بخورند تا توان و قوت بندگی خدا و عبادت و خدمت را داشته باشند. از یک دوست یاد گرفتم وقت پختن شیرینی و کیک دعا کنم هر کس از این شیرینی‌جات می‌خورد، شیرینی محبت و ولایت امیرالمومنین در دلش زیاد شود. آشپزی با وضو و نیت می‌تواند یک عبادت اثرگذار در خلقیات اهل خانه باشد. 

*برنامه ریزی کنید: بعضی وقتها دلیل تنفر از آشپزی این است که تا ظهر دور خودمان می‌چرخیم و نمی‌دانیم چه غذایی بپزیم. یک لیست غذایی متنوع بنویسید و روی در یخچال بچسبانید. شب قبل از خواب و موقع نوشتن لیست کارهای فردا، فهرست غذایی را نگاه کنید و یک غذا را انتخاب کنید و در لیست کارهای فردا بنویسید که فردا قرار است چه غذایی بپزید. 

*اجازه ندهید فریزر و ظرف حبوبات خالی شود. سری به فریزر و ظرف حبوبات بزنید و بنا به ذائقه خانواده از مواد غذایی پر مصرف، لیست تهیه کنید و وقت خرید، لیست را همراهتان ببرید. نگذارم فریزر از لوبیا سبز، نخود، کرفس، کنگر، ریواس، بامیه، باقالی سبز، سبزی پلویی، سبزی آش، قورمه سبزی، گشنیز، جعفری، بادمجان و کدو و والک و اسفناج و کابینت از لپه و عدس و ماش و نخود و لوبیا قرمز و لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سفید و دال عدس و بلغور گندم و جو و شوید و مرزه و ترخون و نعنا و ماکارونی و لازانیا و جو و گندم پوست کنده و پودر سوخاری خالی شود. وقتی مواد لازم غذاهای مختلف در دسترس است، راحت‌تر آشپزی می‌کنید و سردرگم نمی‌شوید. 

*از آسان شروع کنید. غذاهای سریع و ساده را امتحان کنید. غذاهایی که قلق و نکته خاصی ندارند و در عین حال خوشمزه و سریع و آسان هستند را معمولا همه می‌توانند درست کنند و نتیجه عالی هم بگیرند. 

*سراغ علاقه‌تان بروید: بدغذاترین‌ها هم بخش خاصی از خوراکی‌ها را دوست دارند. مثلا آش‌ها را می‌پسندند یا عاشق دسرند یا خیلی شیرینی خورند. برای شروع آن غذاها یا پیش غذاها یا دسرهایی که خودتان دوست دارید خوب و عالی یاد بگیرید. این علاقه به آن خوراکی خاص، خیلی کمکتان می‌کند. بعد به مرور سراغ غذای مورد علاقه همسر یا بچه‌ها بروید. 

*از کم شروع کنید: شما که از آشپزی متنفرید لازم نیست روزی دو وعده غذا بپزید. با همسر صحبت کنید و از وعده‌هایی مثل برانچ که چیزی میان صبحانه و ناهار است و زود آماده می‌شود اما قابلیت خوش آب و رنگ شدن با انواع سبزیجات را دارد شروع کنید. 

*محیط آشپزخانه را دلچسب کنید: این روزها بازار پر است از ظرفهای رنگی و زیبا و ابزارهای آشپزی ملیح و دلنشین که حتی کسانی را که علاقه‌ای به آشپزی ندارند، به خرید ترغیب می‌کند. برای خودتان از این ظرفها و ابزارها بخرید و با آنها آشپزی کنید. از پارچه‌ای که دوست دارید برای آشپزخانه پرده بدوزید. عکسهای خاطره انگیزتان را با نگنت به در یخچال بچسبانید و ...

*از تنفرتان حرف نزنید: یک قانونی وجود دارد که از هر چیزی زیاد حرف بزنید، زیاد می‌شود. اصلا لازم نیست همه بدانند از آشپزی بدتان می‌آید. نمی‌گویم به خودتان تلقین کنید من عاشق آشپزی هستم، فقط در مورد تنفرتان سکوت کنید. 

*کاری را که دوست دارید در آشپزخانه انجام دهید: اگر آشپزخانه به اندازه یک صندلی کوچک جا دارد، آنجا بنشینید و کتاب موردعلاقه‌تان را بخوانید. با دوست عزیزتان در آشپزخانه تلفنی حرف بزنید. بند و بساط گلدوزی را بردارید و در آشپزخانه بنشینید و گلدوزی کنید. بعد از مدتی ذهن شرطی می‌شود و به محض ورود به آشپزخانه احساس خوبی می‌گیرید. این مسئله در این مورد هم صادق است که وقتی حال خوشی دارید، نشاط دارید و لبتان به خنده باز است آشپزی کنید. 

*دقیق شوید. ببینید از کدام بخش آشپزی متنفرید. از گوشت و مرغ پاک کردن؟ از میوه و سبزی شستن؟ از به هم ریختگی آشپزخانه بعد از پخت و پز؟ از تلنبار شدن ظرفها بعد از غذا؟ از خرد کردن پیاز و اشک ریختن؟ از سوختن دستتان حین کار با اجاق گاز؟ از بریدن دستتان؟ از بوی غذا؟ 

*کمک بگیرید: برای کاهش زمان حضور در آشپزخانه تا کم کم علاقمند شوید از زودپز و پلوپز استفاده کنید. از یک جای مطمئن پیاز داغ آماده و سبزی‌ و بادمجان آماده بگیرید. 

*خودتان را سرزنش نکنید: اگر غذا خراب شد خودتان را سرزنش نکنید و یک تجربه جدید قلمداد کنید. 

*از نگرانیتان حرف نزنید: بعد از پخت غذا نترسید و مدام نگران واکنش خانواده نباشید. مدام با هر لقمه غذا، نظر دیگران را نپرسید و از شفته شدن یا نپختن برنج و بد شدن خورش و ... حرف نزنید. با این کار فقط اعتماد به نفس خودتان را پایین می‌آورید. 

*از خدا کمک بخواهید. حتی برای همین مسئله به ظاهر ساده هم دعا کنید. امور خانه را به حضرت زهرا سلام الله علیها بسپارید. 

+ فرمول آشپزی: آشپزی با وضو/ سه سوره توحید+سه صلوات+آیه نور+ سلام بر امام حسین علیه‌السلام

+المستغاث بک یا صاحب الزمان

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۲۴

نظرات  (۱)

۲۴ مهر ۹۸ ، ۱۴:۴۳ پلڪــــ شیشـہ اے

^___^

خیلی خوب بود. خیلی.

واقعا ممنونم.

من از این که غذا زیاد میاد و معمولا غذاها به طبع همسر خوش نمیشینه دلخور میشم از آشپزی. آخه خانواده همسر دستپخت هاشون خیلی خوبه. به خصوص ماما و خواهر.(مادرشوهرجان و خواهر شوهرجان) 

ولی این چیزایی که گفتید خیلی خوب بود.

ان شاءالله امتحان شون میکنم حتما.

پاسخ:
سلامت باشین. خوشحالم مفید بود. 
پلوهای مخلوط معمولا خیلی زیاد میشن بعد از پخت و بعد از یک وعده خورده نمیشن. کمتر درست کنین. 
این خیلی عالیه که خانواده ایشون دستپختشون خوبه و باب میل ایشون. ازشون راهنمایی بگیرین. بنویسین اصلا. در مورد اینکه در غذاهای مختلف چه چاشنی و چه فوت کوزه‌گری بکار میبرن ازشون سوال کنین. بهشون بگین آقای همسر خیلی دستپخت شما رو دوست دارن و خیلی خوشمزه است دستپختتون. دوست دارم ازتون یاد بگیرم. نمیدونین چقدر خوشحال میشن و محبت شما در قلب همسر و خانواده‌شون چندین برابر میشه. 
:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی