کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

درباره بلاگ

از خدا می‌خواهم
همه دختران دنیا
خوب زندگی کنند
و بودنشان و خوبی‌هایشان
لبخند بنشاند بر لب امامشان (عج)
بشوند نور چشم حضرت
آنچه خوانده ام
دیده‌ام
شنیده‌ام
حس کرده‌ام و فهمیده‌ام
را مادرانه هدیه می‌دهم
به همه دخترانی که
می‌شناسم و نمی‌شناسم
شاید روزی، جایی، به کار کسی بیاید.

***
وقتی نرم نرمک قد می کشند،
میشوند محبوبه پدران.
وقت آیینه و شمعدان و نقل و گل،
خورشید خانه همسرند.
و فرشته بی بال خداوندند،
وقتی ردای مادری تن می کنند.
دخترها ...

۰۸ آبان ۹۸ ، ۲۰:۱۱

دنیای ادویه‌ها

داشتم کابینت ادویه‌ها را سر و سامان می‌دادم که به نظرم رسید شاید بد نباشد برای جوانترها ادویه‌های پرمصرف را فهرست کنم تا اگر گذرشان به عطاری مورداعتمادی افتاد بدانند چه چیزهایی بگیرند و ببینند ادویه‌ها می‌توانند معجزه کنند و البته بهداشتی‌ترند. پیش از فهرست نویسی لازم است بگویم برای داشتن ادویه‌ و چاشنی‌هایی با طعم اصیل لازم است یک آسیاب برقی داشته باشید. 

۱. دانه فلفل سیاه: فلفل سفید را با وجود عطر فوق‌العاده‌ای که دارد فاکتور می‌گیرم چون از فلفل سیاه گرانتر است. خود دانه فلفل در انواع غذاهای هندی و عربی و ادویه پلو عطر خوبی به غذا می دهد.

۲. چوب دارچین: چوب دارچین را هم می‌‌توانید تکه کنید و بدون نگرانی از تیره شدن رنگ غذا در پخت خورش‌هایی مثل قیمه یا کاری و گوشت قرمز استفاده کنید و هم می‌توانید پودرش کنید و  استفاده کنید. 

۳. زیره سیاه: ضد نفخ است و سرشار از کلسیم و عطر ملایمتر و تیزی کمتری نسبت به زیره سبز دارد. موقع دم کردن برنج می‌توانید دانه‌های زیره را روی برنج ب‍پاشید که سردی برنج را هم می‌گیرد. در خمیر نان‌ها خصوصا نان‌های قلمی سوپ یا حتی داخل سوپ‌هایی مثل کدوحلوایی عالی است. دم کرده زیره سیاه با نبات هم برای دردهای معده و سردی معده خیلی خوب است. 

۴. جوز هندی: رنده کردن جوز هندی روی گوشت قرمز طعم خوبی به آن می‌دهد و بوی گوشت را از بین می‌برد. در کیک‌هایی مثل انواع پای سیب و کیک کدوحلوایی و سوپ تره فرنگی و ... کاربرد دارد. فقط یادتان باشد استفاده زیاد از جوز هندی باعث تند و تلخ شدن غذا می‌شود.

۵. زردچوبه: راستش ما زردچوبه را آماده و از عطاری مطمئن می‌گیریم و تا حالا ریشه زردچوبه را نگرفتم آسیاب کنم. 

۶. زنجبیل: ما عموما زنجبیل تازه می‌خریم و پوستش را می‌کیریم و داخل بلندر پوره می‌کنیم و داخل زیپ کیپ گذاشته و در فریزر قرار می‌دهیم که عطر و طعمش قابل مقایسه با پودرهای آماده نیست. موقع خرید زنجبیل تازه دقت کنید زنجبیل کاملا سفت باشد و لکه روی آن نباشد. 

۷. حریره سیر: حدود نیم تا یک کیلو سیر خشک سفت را که پوک نباشد و پوست تازه و صاف و شفاف دارد بگیرید. اگر سیر همدان گیرتان آمد که فبهالمراد. پوست بگیرید و بشویید و در سینی بزرگی پهن پخش کنید تا کاملا خشک شود. هر گونه رطوبت ممکن است باعث کپک زدن حریره سیر شود. بعد از خشک شدن کامل سیرها آنها را داخل بلندر بریزید و نمک به میزانی که به شوری بزند به سیرها اضافع کرده و به دلخواه و متناسب با میزان سیرها روغن زیتون بی بو یا هر روغن مایعی که دوست دارید اما بدون بو به سیرها اضافه کنید و آنقدر بزنید تا سیرها به همراه روغن کاملا پوره شود و به غلظت مناسب برسد. پوره را داخل شیشه‌ای که در محکمی دارد بریزید و کمی روغن مجدد روی سیرها بریزید و در یخچال نگهداری کنید. 

ادامه دارد...

+ المستغاث بک یا صاحب الزمان 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۰۸

نظرات  (۲)

خیلی ممنون🌹

پاسخ:
خواهش می‌کنم سلامت باشین🌸🌸🌸

چقدر عالی ممنون

پاسخ:
:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی