کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

درباره بلاگ

از خدا می‌خواهم
همه دختران دنیا
خوب زندگی کنند
و بودنشان و خوبی‌هایشان
لبخند بنشاند بر لب امامشان (عج)
بشوند نور چشم حضرت
آنچه خوانده ام
دیده‌ام
شنیده‌ام
حس کرده‌ام و فهمیده‌ام
را مادرانه هدیه می‌دهم
به همه دخترانی که
می‌شناسم و نمی‌شناسم
شاید روزی، جایی، به کار کسی بیاید.

***
وقتی نرم نرمک قد می کشند،
میشوند محبوبه پدران.
وقت آیینه و شمعدان و نقل و گل،
خورشید خانه همسرند.
و فرشته بی بال خداوندند،
وقتی ردای مادری تن می کنند.
دخترها ...

۱۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۲۷

سیصد و سی و هشت

روزی هفت بار با توجه و حالت سپاسگزاری بگو: اَلْحَمْدُلله عَلی کُلِّ نِعْمَةٍ کانَتْ اَوْ هِیَ کائِنَه*

*
(حمد و سپاس از آن خداوند است بر تمامی نعمتهایی که بوده یا خواهد بود) در روایت معتبری از امام صادق علیه السلام آمده است که هرکس هر روز هفت بار ذکر بالا را بگوید شکر نعمتهای گذشته و آینده را به جا آورده است. ثواب الاعمال، صفحه 9، مفاتیح نوین باب دعاهای روزها، صفحه 945
+ المستغاث بک یا صاحب الزمان
۲۵ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۵۷

سیصد و سی و هفت

در ادامه بحث هدف باید بگویم به طور کلی اهداف به دو دسته اهداف ایجادی و غیر ایجادی تقسیم می شوند.

اهداف ایجادی، اهدافی هستند که تلاش ذهنی در تحقق آنها مهمتر از تلاش جسمی است. مثل سفر، شغل، ازدواج...

اهداف غیرایجادی، اهدافی هستند که تلاش جسمی در تحقق آنها مهمتر از تلاش ذهنی است. مثل قبولی دانشگاه، ترک سیگار و ...

عموم اهداف ما، غیرایجادی هستند؛ بنابراین صرف تلقین مثبت و بازنویسی اهداف به رسیدن به آن خواسته کمک نمی‌کند.

از نکات مهم دیگر در بحث هدف این است که نگران محقق شدن خواسته نباشید؛ یعنی نگران نباشید که نکند فلان هدف و خواسته که مدام در حال تکرارش هستید، محقق نشود. نگرانی مانع بزرگی در جهت رسیدن به هدف است.نگرانی حاصل باور نداشتن عوامل آسمانی در تحقق خواسته است.

+ برایان تریسی معتقد است بازنویسی اهداف هر روز صبح قبل از شروع هرکار دیگری به رسیدن به هدف و خواسته، کمک میکند. امتحان کنید. انگار تمام روز به طور ناخودآگاه هدف در ذهن مدام تداعی می شود.

+ بیش و پیش از همه اینها به خدا خوش گمان باشیم. خدا براساس گمان بنده با او رفتار می‌کند. باور کنیم خدا هیچوقت دیر نمی‌کند.

+ در بخش «روی در یخچال» که صفحه مستقلی است جملات و آیات الهام بخشی که می‌تواند به تحقق حس شادی و آرامش کمک کند، می نویسم. شاید به کارتان بیاید. شاید حس خوش گمانی به خدا را تقویت کند. می شود لطفا روی یخچال ما آیه‌های دلچسب، احادیث دلگرم کننده و جملات آرامش بخش بنویسید؟

+ المستغاث بک یا صاحب الزمان
۲۵ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۳۸

سیصد و سی و شش

زرنگ باش
بعد از هر نماز، دعا کن برای فرزندان آمده و نیامده‌ات... برای نسل‌های بعد حتی
دعا کن خدا فرزندانت را سالم، صالح، خوش قدم، خوش روزی و عاقبت بخیر قرار دهد.*

* از توصیه‌های آقا مجتبای تهرانی برای بعد از نمازهای واجب: صلوات+ استغفار+ صلوات+ دعای بالا+ صلوات
+ این روزها خانوادگی محتاجیم به دعا. دعایمان کنید لطفا
+ المستغاث بک یا صاحب الزمان

۲۵ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۳۴

سیصد و سی و پنج

برای خلاصی از شستن هر روزه خاکشیر، یک روز مقدار زیادی خاک شیر بشور و بدون اضافه کردن آب توی قالب‌های یخ بریز و بگذار یخ بزند.

+ المستغاث بک یا صاحب الزمان

۱۷ مرداد ۹۵ ، ۰۳:۳۲

سیصد و سی و چهار

نماز یکشنبه‌های ماه ذیقعده را از دست ندهیم و برای هم دعا کنیم.

در روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلتِ بسیار از رسول خداصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله روایت شده که به این صورت است:

برای خواندن نماز
غسل کند و وضو بگیرد
و چهار رکعت (هر دو رکعت به یک سلام) نماز گذارد
در هر رکعت حمد یک مرتبه و قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ سه مرتبه و مُعَوَّذَتَین(فلق و ناس) یک مرتبه
 سپس هفتاد مرتبه استغفار کند و ختم کند استغفار را به:

 لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلىِّ الْعَظیم

ِ پس بگوید:

یا عَزیزُ یا غَفّار اغْفِرْ لى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیعِ المُؤ مِنینَ وَالْمُؤ مِناتِ فَاِنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ


نقل شده است هر که آیا نماز را بخواند: توبه اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و خصماء او در روز قیامت از او راضى شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش ‍ گشاده و نورانى گردد و والدینش از او راضى گردند و مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد و توسعه رزق پیدا کند و ملک الموت با او دروقت مردن مداراکند وبه آسانى جان او بیرون شود.

+ منبع : حدیث بندگی

+ از همه دوستانی که به لطف و مهر، پیام گذاشتند ممنونم. خوشحالم که به قدر ذره‌ای و لحظه‌ای به کارتان آمده کلمه‌های اینجا.

+ چرا در در دنیای واقعی رعایت حد شرعی و محرم و نامحرم را میکنیم و در فضای مجازی نه؟

کدام شخصیت حقیقی ماست؟ من دنیای واقعی یا من فضای مجازی؟ کدام راست‌تر است؟

+المستغاث بک یا صاحب الزمان

۱۲ مرداد ۹۵ ، ۰۳:۱۰

سیصد و سی و سه

همانطور که پیش‌تر گفتم، اصل نوشتن هدف روی کاغذ موضوعیت دارد. ما در کنار هدف و براساس آن یک جمله تلقینی مثبت هم داریم که زیر هدف نوشته و هر روز تکرار می شود. نکات ضروری در بحث هدف که در پست قبل به آن اشاره کردم در مورد جمله تلقینی هم مصداق دارد به علاوه نکاتی که در این پست به آن اشاره می‌کنم. در مورد اهمیت تلقین و تکرار هدف، بحث مفصل است و چند ساعتی بحث جدی میطلبد که طرحش در اینجا مقدور نیست.

ادامه نکات ضروری در بحث هدف و تلقین:

پنجم اینکه هدف و خواسته و جمله تلقینی را باید تکرار کرد. هرچه تکرار بیشتر باشد، بهتر است. دو زمان مناسب برای تلقین، صبح زود و آخر شب است.

ششم جمله تلقینی را اگر تنها بودید با صدای بلند، اگر مقدور نبود آهسته و باز هم اگر ممکن نبود، در ذهن تکرار کنید. در تکرار جمله تلقینی، صدای بلند ترجیح دارد.

هفتم در نوشتن هدف و جمله تلقینی مراقب باشید که از کلمات مثبت استفاده کنید. مثلا کسی 2 میلیون تومان قرض دارد. جمله تلقینی او اگر « من قرض ندارم» باشد، از دو کلمه منفی در همین عبارت استفاده کرده است: «قرض» و «ندارم» چون متاسفانه یا خوشبختانه ذهن ما چندان به فعل جمله کاری ندارد و به سراغ موضوع یعنی در اینجا قرض میرود. جمله تلقینی مناسب برای این خواسته میتواند این جمله باشد: من چهارمیلیون دارم.

هشتم جمله تلقینی باید کوتاه و ساده باشد. اگر هدف، داشتن یک آپارتمان نورگیر دوخوابه کفپوش سنگ 70 متری در منطقه 12 است، لزومی ندارد جمله تلقینی اینقدر طولانی باشد. جمله تلقینی میتواند «من آپارتمان دوخوابه دارم» باشد و ویژگیها و خصوصیات آپارتمان که در هدف هم امده است در ذهن تصویر سازی شود.

نهم جمله تلقینی به زمان حال باشد: هم اکنون آپارتمان دوخوابه دارم.

دهم جمله تلقینی خود را عوض نکنید. مثلا اگر مدتی است جمله «هم اکنون آپارتمان دوخوابه دارم» را جمله تلقینی خود قرار داده‌اید ناگهان به جمله چیزی اضافه نکنید یا تغییرش ندهید. همان جمله را تکرار کنید.

یازدهم در نوشتن هدف و جمله تلقینی برای خدا و عالم تعیین تکلیف نکنید؛ یعنی از افعالی مثل خریدن، معاوضه کردن، هدیه گرفتن استفاده نکنید. به جای آن از فعل «داشتن» استفاده کنید. شاید چیزی که به نظر ما با خریدن به دست می آید از راه دیگری و به صورت هدیه دریافت کنیم. روی داشتن تمرکز کنید وشیوه‌اش را به خدا بسپارید.

+‌در پست قبل اشاره کردم که هنگام فکر کردن به هدف، به عوامل آسمانی توجه کنید نه موانع زمینی. در جمله تلقینی مثبت بر مبنای هدف هم ذکر این توجه به قدرت و لطف الهی ضروری است. به همین دلیل جمله تلقینی مثبت اینگونه در مورد داشتن آپارتمان اینگونه است:هم اکنون به لطف الهی آپارتمان دوخوابه دارم.

+ در داشتن و نوشتن اهداف، به یک هدف بسنده نکنید چرا که هم انسان دارای وجوه مختلف است و در همه وجوه نیازمند رشد است و هم در صورتی که مصلحت و حکمت خداوند مانع رسیدن به همان یک هدف شود، ناامیدی به سراغ انسان می آید. در مورد تعداد اهداف نظرها مختلف است اما داشتن حدود 5 هدف روشن و شفاف و با جزییات زمانمند (بین 40 روز تا یک سال) در هر دوره زمانی لازم است.

+ در نوشتن هدف و خواسته مصداق تعیین نکنید. یعنی نگویید داشتن آپارتمان پلاک 3 کوچه مریم. ویژگیهای آن آپارتمان را در هدف بنویسید و به آن فکر کنید اما مصداق تعیین نکنید چرا که ما از همه چیز این عالم باخبر نیستیم چه بسا در آن مصداق خاص برای ما خیری نیست. در مورد ازدواج هم وقت دعا کردن و تعیین هدف و جمله تلقینی لطفا مصداق تعیین نکنید. ویژگی های خوبی که مصداق مورد نظر شما دارد را به عنوان هدف بنویسید اما مصداقش را به خدا بسپارید.

+‌بدانیم امام رضا علیه السلام در اصول کافی فرمودند به خداوند گمان نیک ببر چرا که خدا می فرماید من نزد گمان بنده مومن خویشم. اگر گمان او به من نیک باشد مطابق آن گمان با او رفتار می کنم...    در تلقین ها و هدف گذاری ها به خدا و لطف و عنایتش خوش گمان باشیم.

+ اگر میتوانید در دوره ان ال پی استاد حورایی شرکت کنید. فراتر از همه این نکات را یاد میگیرید.

+ السمتغاث بک یا صاحب الزمان

۱۱ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۸

سیصد و سی و دو

نکات ضروری در بحث هدف:

اول اینکه در مورد هدف و برنامه، خود ِنوشتن روی کاغذ موضوعیت دارد. یعنی اثری که در نوشتن هدف و برنامه وجود دارد در به خاطر سپردن صرف نیست. پس بهتر است یک دفترچه کوچک برای نوشتن و بازنویسی روزانه اهداف و برنامه ریزی داشته باشید.*

دوم اینکه در مورد اهداف، اصل نگهداری را رعایت کنید. یعنی به صورت کلی حرف منفی نزنیم و فکر منفی نکنیم اما به صورت ویژه و خاص در مورد اهداف، مراقب حرفهای منفی و افکار منفی باشیم. به طور مثال هدف چهل روزه کسی، داشتن یک رنوی مشکی است. اگر یک روز کاملا در ذهن، خود را سوار ماشین مورد نظرش ببیند و روز دیگری مدام با خود تکرار کند « مگه میشه؟ بعیده . نه نمیشه» در واقع اصل نگهداری را رعایت نکرده است و نباید منتظر اتفاق ویژه اب بعد از چهل روز باشد. یادمان باشد ما مدام خود را در معرض منفی ها قرار می دهیم. ترانه هایی را می شنویم که پر از کلمات ناامید کننده و ماجرای از دست دادن ها و تنهایی ها و دلتنگی هاست. فیلم و سریال هایی که برای نشان دادن قبح یک عمل، همه قبیح ها را یک جا به نمایش میگذارد تا در انتها به مخاطب بگوید اینطور رفتار نکنید. خواندن صفحه حوادث روزنامه ها، خبر قتل و غارت و جنایت واقعا اثری جز آشفتگی ذهنی دارد؟ احتیاط و مراقبت کاملا عملی معقول است اما میل به خواندن اینگونه اخبار اثری جز آسیب دارد؟ و ....

سوم در رسیدن به اهداف، فکر کردن به خواسته و تصویر سازی داشتن آن و تصور خود در آن شرایط خوشایند، مهم است. به خواسته و هدف خود فکر کنید و خود را در آن شرایط تصور کنید. مثلا خود را در جلسه دفاع از رساله و وقت اعلام بهترین نتیجه تصور کنید.

چهارم فکرکردن به هدف و خواسته باید با باور و ایمان و مومنانه باشد. خیلی وقتها شک و فکر منفی در مورد رسیدن به هدف، نتیجه توجه به عوامل زمینی و شرایط فعلی است. باور به شدن و رخ دادن یک واقعه، نتیجه باور به عوامل آسمانی و قدرت الهی است. وقت فکر کردن به هدف و تلقین هدفریال اصلا به عوامل زمینی فکر نکنید و همه توجهتان به قدرت خداوند و آسمان باشد که اگر او بخواهد، هیچ چیزی نمیتواند مانع این عطا باشد.

ادامه دارد...


* برنامه روزانه ارتباط مستقیمی با هدف دارد چرا که بعد از مشخص شدن هدف، باید هر روز یک قدم در جهت دستیابی به هدف برداریم.

+ یادم باشد «و من الله التوفیق»

+ المستغاث بک یا صاحب الزمان


۱۰ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۲

سیصد و سی و یک

وقتی دوستت را با کسی که نباید

در جایی که نباید 

دیدی

مراقب هزار و یک فکر و خیالی که به سراغت می‌آید، باش.

بعضی از گمان‌ها، بعضی از فکر و خیال‌ها، گناه است.*


*یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا ۚ أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید؛ و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید؛ تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است!/ سوره حجرات آیه 12

+از بین خودتان سوظن را دور کنید. چرا که خدا آن را نهی کرده است.امام علی علیه السلام

+ملازمان حرم را از شبکه افق یا نصر تی وی از دست ندهید. یا صاحب الزمان...

+ المستغاث بک یا صاحب الزمان

۱۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۴

سیصد و سی

نه ورود آدمها به زندگی ما تصادفی است

و نه هیچ اتفاقی ،بی دلیل.

ظرافت ِ چیدمان ِ خدا را جدی بگیر.

همه چیز، نشانه های ِ حساب شده خداست.*


* برای شما ، نشانه هایی هست.پس با نشانه هایتان ، راه را پیدا کنید. نهج البلاغه ، خطبه 176

+‌المستغاث بک یا صاحب الزمان

۱۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۰

سیصد و بیست و نه

روی عسل ، چند قطره سرکه بریز و خراب شدنش را تماشا کن.

عسل ِ شیرین ِ گوارا و فراوان

با چند قطره سرکه  تند و تیز خراب می شود.

{}

چند لحظه کوتاه ِ کوتاه عصبانیت ، ایمان ِ سالهای  بلند را خراب می کند.*


* الغَضَب یُفسِدُ الایمانَ کَما یُفسِد الخِّلَ العَسَلَ / پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسائل الشیعه باب 53

+المستغاث بک یا صاحب الزمان

۱۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۷

سیصد و بیست و هشت

امروز

نگاهت به دوست ِخطاکار ِ دیروزت

با سرزنش نباشد.

توبه و پشیمانی آدم ها به یک لحظه بسته است.*


* ای مالک ، اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی فردا به آن چشم نگاهش مکن ،

شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی ./ از پندهای امیرالمومنین علیه السلام به جناب مالک اشتر


+ یکشنبه ها، ساعت 12 ظهر، آفتاب شرقی،  پای درس دکتر محسن اسماعیلی

+ المستغاث بک یا صاحب الزمان



۰۵ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۵

سیصد و بیست و هفت

گزینش هدف بجز "ضرورت، نیاز و ارزشمندی" و  "علاقه" معیارهای دیگری هم دارد.

3. هدف باید واقع بینانه و شدنی باشد و تخیلی نباشد.

4. برای تحقق خواسته و هدف باید زمانی بین چهل روز تا یک سال تعیین کرد. خواسته و هدفی که در این بازه زمانی تعریف می‌شود، باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق در انسان می‌شود. برای خواسته‌های بلند مدت بیش از یک سال، مرحله بندی کنید.

5. هدف، باید در باور بگنجد. چیزی را که ذهن ما، انکارش می‌کند به عنوان هدف انتخاب نکنیم. ممکن است داشتن چیزی یا رسیدن به خواسته‌ای در باور کسی نگنجد اما برای دیگری باور پذیر باشد. مثلا ممکن داشتن خانه 500 متری در فلان منطقه در باور کسی نگنجد؛ یعنی وقتی به آن خواسته و داشتنش فکر می‌کند حتی به نظرش خنده دار می آید اما در برای کس دیگری کامل باورپذیر است.

البته معاشرت با افراد موفق و کسب موفقیت‌های کوچک، به مرور زمان حس اعتماد به نفس در انسان تقویت و باور به موفقیت‌های بزرگ شکل می گیرد.

+ المستغاث بک یاصاحب الزمان
۰۵ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۸

سیصد و بیست و شش

برای تعیین هدف، چند معیار وجود دارد. 

 اولین معیار گزینش هدف، ضرورت، نیاز و ارزشمندی است. 

دومین معیار، علاقه است. 

در انتخاب هدف، خواسته هایی را به عنوان هدف انتخاب کنید که به آن علاقه دارید چون اشتیاق و علاقه به شدت در رسیدن به اهداف موثرند و وقت سختی و خستگی همین اشتیاق و علاقه است که انسان را سرپا نگه می دارد تا راه را ادامه دهد. اما نکته مهم این است که در گزینش هدف، علاقه باید حتما بعد از ضرورت و ارزشمندی قرار بگیرد. ممکن است خواسته ای مورد علاقه ما باشد اما ضرورت و ارزشمندی نداشته باشد. مثلا ممکن است کسی به سوت زدن علاقه شدیدی داشته باشد و هدفش تبدیل شدن به حرفه ای ترین سوت زن شهر قرار بدهد اما آیا واقعا این هدف، ضرورت، نیاز و ارزشمندی دارد؟

+ عموما یکی از مهمترین دلایل بی علاقگی، کمبود اطلاعات است. هرچه سطح اطلاعات از موضوعی بالاتر برود، میزان علاقه هم به همان میزان بالا می رود.

بحث معیار گزینش هدف، ادامه دارد...

+ اگر مادر هستید یا دوران بارداری را سپری می کنید یا میخواهید فرزند دار شوید، به نسل توحیدی   بپیوندید.

+ المستغاث بک یا صاحب الزمان

۰۲ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۰۲

سیصد و بیست و پنج

معتقدم چیدن جهیزیه و بعد مهمان دعوت کردن برای دیدن جهیزیه از رسوم غلط است.
اینگونه مراسم را تحریم کنیم.
نه برگزار کننده اش باشیم  که وای اگر آهی، حسرتی بر دل مادری، دختری بگذارد جهیزیه دختر ما 
و نه مهمان اینگونه مراسم که حضور و بودنمان مجوز و مشروعیت بدهد به این حرکت غلط...

+ المستغاث بک یا صاحب الزمان
۰۲ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۳۶

سیصدوبیست و چهار

حتی اگر تعقیبات روز جمعه فوت شد، انشاالله صلوات جناب ضراب اصفهانی* را از دست ندهیم.

*صلوات جناب ضراب اصفهانی در مفاتیح ذکر شده است.
+ المستغاث بک یا صاحب الزمان