کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

کوچک‌های بزرگ

برای همه دختران ایران

درباره بلاگ

از خدا می‌خواهم
همه دختران دنیا
خوب زندگی کنند
و بودنشان و خوبی‌هایشان
لبخند بنشاند بر لب امامشان (عج)
بشوند نور چشم حضرت
آنچه خوانده ام
دیده‌ام
شنیده‌ام
حس کرده‌ام و فهمیده‌ام
را مادرانه هدیه می‌دهم
به همه دخترانی که
می‌شناسم و نمی‌شناسم
شاید روزی، جایی، به کار کسی بیاید.

***
وقتی نرم نرمک قد می کشند،
میشوند محبوبه پدران.
وقت آیینه و شمعدان و نقل و گل،
خورشید خانه همسرند.
و فرشته بی بال خداوندند،
وقتی ردای مادری تن می کنند.
دخترها ...

سعی می‌کنم این چند روز اول به سوالاتی پاسخ بدهم که دوستان به صورت خصوصی در وبلاگ یا کانال پرسیده‌اند و احساس می‌کنم کمکی به جوانترهاست. امروز می‌خواهم در مورد جهیزیه حرف بزنم و نکاتی که تجربه خودم و اطرافیانم در خرید جهیزیه است، به اشتراک بگذارم.

1. با رسوم خانواده همسر آشنا شوید: خوب است دو طرف، از رسم و رسوم هم با خبر باشند. در بعضی شهرها رسم است که تعدادی از وسایل مثل لوازم صوتی و تصویری یا فرش یا سرویس خواب را داماد تهیه کند. اگر از رسم همدیگر باخبر باشید و سرش با هم توافق داشته باشید، هم تکلیفتان روشن‌تر است و هم کدورت‌های احتمالی بین خانواده‌ها منتفی می‌شود. 

2. به متراژ خانه دقت کنید: پیش از خرید وسایل بزرگ مثل مبلمان یا یخچال و سرویس خواب، به متراژ خانه فکر کنید. کنسول بزرگ یا مبلمان استیل هفت نفره با تاج‌های بلند قطعا مناسب خانه 60 متری نیست و بعدتر خودتان را خسته می‌کند. 

3.ساده بخرید: امروز یک چیزی مد است و فردا چیز دیگری. امروز یک رنگی بورس است و فردا یک رنگ دیگر. یک روز همه چیز از سرویس غذاخوری تا مبل و پرده و کاغذ دیواری، گل گلی مد است و یک روز خاکستری و سفید. قبل از خرید، به خودتان و ته دلتان رجوع کنید و ببینید فارغ از مد و جو و قاب خانه‌های اینستاگرام، با چه رنگ و سبکی راحت‌ترید و احساس آرامش می‌کنید. سراغ آن مدل بروید و انتخابش کنید. تجربه ثابت کرده رنگهای ساده و سبکهای ساده، همیشه زیبا هستند و در درازمدت خسته کننده نیستند. یادتان باشد بعضی رنگها و طرحها فقط در مجله‌های دکوراسیون منزل یا برای مدت کوتاهی جذابند و از دیدنشان لذت می‌برید. قبل از خرید هرچیز خصوصا وسایلی که اصطلاحا ویترین خانه هستند و مدام جلوی چشم‌اند، بیشتر دقت کنید و سراغ ساده‌ترها بروید. 

4. سرویس قاشق و چنگال ساده بخرید:‌به مرور و به لطف خدا خانواده دونفره شما بزرگتر می‌شود، رفت و آمدها و مهمانی دادن‌ها بیشتر می‌شود. اگر سرویس قاشق و چنگالی که الان می‌خرید معمول و ساده باشد، وقتی خواستید کفگیر و ملاقه و کارد و قاشق و چنگال بیشتری به سرویستان اضافه کنید، کارتان راحت‌تر است و نیاز به گشتن بازار برای پیدا کردن مشابه آن نیست. این مسئله در مورد سرویس غذاخوری هم صادق است. 

5. سرویس پخت و پز نخرید: قابلمه و تابه‌های موردنیازتان را بصورت سرویس نخرید. تجربه ثابت کرده بعضی از اقلام سرویس‌ها، مورد استفاده زیادی ندارند و جایتان را تنگ می‌کنند و خاک می‌خورند. برآورد نیاز و هزینه کنید و تابه‌ها و قابلمه‌های موردنیازتان را بصورت تکی و جدا جدا بخرید. 

6. سراغ قدیمیترها بروید:‌ هر روز یک برند جدید ظهور می‌کند و با شرایط ویژه و تخفیف‌های عالی به خرید ترغیب‌مان می‌کند. اما برای خرید جهیزیه، ریسک نکنید و لطفا سراغ برندهای قدیمی‌تر بروید. این برندها سالهاست فعالیت می‌کنند و اصطلاحا امتحانشان را پس داده‌اند. اما یادتان باشد اگر یک برند مثلا اجاق گازهای خوبی تولید می‌کند، اصلا به این معنا نیست که ماشین لباسشویی های باکیفیتی هم دارد. 

7. گارانتی را جدی بگیرید: سراغ شرکت‌ها و برندهایی بروید که نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش درست و حسابی دارند.

8. به سبک زندگی خودتان نگاه کنید: همه وسایل، مناسب همه خانواده‌ها نیست. مثلا چرخ گوشت یا آسیاب، برای من از وسایل مهم جهیزیه بود. چون ما خودمان، گوشت را چرخ و ادویه های مختلف را آسیاب می‌کنیم. اگر شما گوشت چرخکرده آماده یا ادویه‌های بسته بندی می‌خرید، لازم نیست در جهیزیه، چرخ گوشت یا آسیاب داشته باشید. اگر شاغل هستید، یک پلوپز تایمردار یا آرام پز خیلی به کارتان می آید. در حالی که ممکن است خانم دیگری سال تا سال از آرام‌پزش استفاده نکند. هرچند که فکر می‌کنم پلوپز و زودپز برای هر خانم بچه‌داری واجب است. 

9. لذت ببرید: سراغ وسایل گران‌‌قیمت و لوکسی که خودتان هم با ترس و لرز از آنها استفاده می‌کنید، نروید. فرش ابریشمی که از ترس لک شدن، مدام با روفرشی پوشیده می‌شود، مبل‌هایی که بخاطر پارچه درجه یک و طراحی لوکس دائم با رومبلی پوشیده می‌شود، ظرف و ظروفی که فقط باید از پشت شیشه بوفه باید نگاهشان کرد و لذت استفاده از آنها را نمی‌چشیم، مناسب خانه است؟

10. اولویت‌ها را بشناسید:‌ این زندگی تازه دارد شروع می‌شود. پس لازم نیست همه وسایلی که مادرتان بعد از 30 سال زندگی مشترک، دارد شما هم داشته باشید. باور کنید یکی از لذتهای شیرین زندگی مشترک، همین کم کم پول جمع کردن و خرید وسایل برای زندگی است. حتی به چشم دیده‌ام که عروس و داماد در مراقبت از وسایلی که خودشان با هم و در زندگی خریده‌اند، دقیق‌ترند. 

11.سلیقه‌هایتان را با هم هماهنگ کنید: بپذیرید قرار است انشاالله با هم و در کنار هم سالها از وسایل استفاده کنید و لذت ببرید. پس سعی کنید به سلیقه و علائق طرف مقابل هم احترام بگذارید و موقع خرید -خصوصا خریدوسایل بزرگ که مدام جلوی چشم هستند-  به آن دقت کنید. اگر شما سبک مدرن می پسندید و همسر، عاشق مبلمان منبت‌کاری است، سعی کنید با هم به نقطه مشترکی برسید. مثلا مبلمان نیمه کلاسیک شاید نظر دو طرف را تامین کند. 

12. خودتان هم سهیم شوید: اگر شاغل هستید یا پس اندازی دارید، خودتان هم در تهیه جهیزیه سهیم شوید. ممکن است داد دختران شاغل در بیاید که خیلی چیزها را خودم با پس اندازم خریده‌ام. اما منظورم از این سهیم شدن، کمک به خرید اقلام ضروری است؛ نه وسایل تزیینی و ظرفهای غیرضروری صرفا قشنگ. من هم وقت ازدواج، چند کارتن ظروف سفالی تزیینی و جاشمعی و گوی و مجسمه و ... داشتم که هنوز در انباری است. 

13. ضروری غیر مهم: از اقلام ضروری، آینه و شمعدان است. اگر می‌توانید خانواده خودتان را راضی کنید و نخرید. اگر نمی‌شود، یک آینه و شمعدان مختصر و کوچک بخرید که لااقل بدانید کجا بگذاریدش و از شمعدان‌هایش هم بتوانید جدا استفاده کنید. 

14.دست بوس پدر و مادرتان باشید: خصوصا در این دوره، هر یک قلم جهیزیه یعنی کار بیشتر پدر و قناعت مادر. قدر تک تکشان را بدانید و روی چشمتان بگذارید. تحت فشار قرارشان ندهید. از همان اول با همسر قرار بگذارید که هیچ یک از خانواده‌ها را تحت فشار نگذارید. 

+ ایمان دارم اگر رسم غلط مراسم دیدن جهیزیه که متاسفانه هنوز در بسیاری از شهرها و خانواده‌ها پررنگ است، از بین برود؛ خرید جهیزیه بسیار راحت‌تر می‌شود. 

+ تجربه های زیسته خودتان را به اشتراک بگذارید. شاید به کار عروس جوانی بیاید. 

+‌المستغاث بک یا صاحب الزمان

 

 

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۰۹

نظرات  (۱)

۱۶ مهر ۹۸ ، ۱۰:۰۷ سمانه (رنگی)

سلام

ممنونم

عالی بود

بسیار بسیار مفید

خدا به زندگیتون برکت بده

پاسخ:
سلامت باشی سمانه جان. ممنونم:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی